Kategori:Ribe Gasværk
Ribe Gasværk etableres
I 1861 besluttede Ribe Byråd at opføre et sådant, i foråret 1863 blev opførelse påbegyndt. 2. oktober 1863 blev værket sat i drift[1]
De første årtier var produktionen drevet af kul.[2]
1900-tallet – Gas som livsnerve
I første halvdel af 1900-tallet var gasen en uundværlig del af dagliglivet. Den leverede lys til gaderne gennem de karakteristiske gaslygter og varme til komfurerne i hjemmene. Mange familier i Ribe – især i Tangekvarteret – husker, hvordan juleanden og flæskestegen blev tilberedt på gaskomfuret. Gasværket var dermed både en teknisk og social livsnerve[3]
Allerede i 1906 fik gasværket en alvorlig konkurrent, da byens første elværk - Midtmøllen blev etableret.[4]
I 1954 begynder gasværket at tilsætte kulproduktionen propangas, fremstillet af råolie og i 1957 stopper kulgasproduktionen helt.[5]
1970’erne – Gasens rolle svinder ind
Omkring 1970’erne begyndte gasens betydning i husholdningerne at falde. Elektricitet og andre energiformer overtog gradvist, men gaslygterne forblev et synligt symbol på Ribes historie. De blev en del af byens atmosfære og kulturarv, elsket af både borgere og besøgende. 1. april 1975 var det slut med gas i Ribe by.
Noter[redigér]
Sider i kategorien "Ribe Gasværk"
De nedenstående 2 sider er i denne kategori, ud af i alt 2.